Friday, June 3, 2011

Custom ROMs

Custom ROMs

ROM asal/OEM (stock ROM) adalah versi sistem operasi telefon yang datang dengan telefon anda apabila anda membelinya.

Custom ROM adalah versi tersendiri sepenuhnya daripada OS, termasuk kernel (yang membuatkan segala-galanya berjalan), aplikasi, servis, dan sebagainya - semua yang anda perlukan untuk mengendalikan peranti, kecuali ia disesuaikan oleh seseorang dalam beberapa cara.

Jadi apakah " customized " yang dimaksudkan? Memandangkan Android adalah sumber terbuka,
pemaju (developers) bebas untuk mengambil ROM asal, mengubah mereka, bersihkan daripada “sampah”, mengoptimumkan mereka, menambah perkara, dan cukup banyak melakukan apa imaginasi dan kemahiran mereka membenarkan.


Kenapa Anda Ingin Custom ROM?

Frekuensi Kemaskini

Menggunakan Custom ROM biasanya dapat kemaskini yang lebih kerap yang membetulkan bug dan memperkenalkan ciri baru kerana pemaju di belakang ROM tidak mempunyai prosedur yang sama dan kerenah yang mana pengilang dan carrier ada.

Kemas kini kualiti berjaya dikeluarkan lebih cepat kerana ia tidak melibatkan birokrasi sebanyak 30 projek pengurus yang berlainan, 15 naib presiden, dan 5 dozen jabatan pemasaran. LOL..
Pemaju ROM biasanya mendapat komuniti setia yang menguji kemaskini beta dalam situasi kehidupan sebenar dan memberi maklum balas, atau memperbaiki bug - inilah keindahan perisian sumber terbuka.
Oh ya, ROM juga biasanya percuma dan disokong oleh sumbangan? Jika anda tidak mampu untuk membayar, anda tidak perlu.
Akhirnya, kebanyakan custom ROM di luar sana boleh dikemaskini melalui udara (Over The Air) dan tanpa memasang semula apa-apa.


Prestasi Yang Lebih Baik Dan Kecekapan

Custom ROM yang sering kali lebih laju, lebih cekap, dan menggunakan memori kurang kerana

pemaju itu mengeluarkan sampah tidak berguna, seperti aplikasi carrier yang siap dipasang atau pemaju mengoptimumkan kernel. Sebagai contoh, merendahkan voltan kernel yang boleh memberi jangka hayat bateri lebih baik daripada yang asal.


Menaik Taraf Kepada Versi Abdroid Yang Lebih Baik / Terbaru

Anda boleh menaik taraf kepada versi OS yang belum atau tidak akan dikeluarkan untuk peranti anda. Ini mungkin dalam 2 keadaan:

  • Satu versi bocor dari ROM yang baru muncul di internet.


  • ROM dari telefon lain telah diletakakn oleh developers untuk anda. Sebagai contoh, G1 dan MyTouch 3G pengguna tidak akan melihat Android 2.1 rasmi dikeluarkan pada telefon mereka, tetapi Cyanogen, salah satu developers Android yang paling dihormati, baru-baru ini dapat mewujudkan Custom ROM menggunakan versi 2.1 untuk peranti mereka.


Berkebolehan Untuk Memasang Apps Pada Kad SD

Custom ROM kini datang dengan keupayaan untuk memasang aplikasi ke kad SD, dipanggil Apps2SD (atau A2SD).

Ini kini tidak didapati di ROM asal, malah di Android 2.1 dan sepatutnya dalam senarai TODO Google.

Jika anda kehabisan ruang pada telefon anda, Apps2SD adalah ciri pembunuh yang perlu ada.


Kelemahan Custom ROM

Sudah tentu, terdapat bahaya menggunakan custom ROM yang anda perlu sedar.


Kesilapan Boleh Berlaku

Pertama sekali, kesilapan boleh berlaku ketika proses flashing (iaitu proses memasang ROM) dan menyebabkan telefon anda dalam keadaan bricked. Walaubagaimana pun risiko ini cukup rendah, dan kebanyakan masa anda boleh memulihkan kembali normal.

Pilih ROM yang telah diuji dan mempunyai banyak maklum balas positif.


Clean Wipe

Custom ROM mungkin mempunyai bug ... tetapi begitu juga stock ROM.

Walau bagaimanapun, jika anda mengesan bug, anda mempunyai saluran untuk melaporkannya - pos dalam forum ROM dan anda biasanya akan mendapat jawapan balik dan bugs anda diketahui developers tersebut.


Anda Boleh Membatalkan Jaminan Telefon Anda.

Mungkin custom rooting akan membatalkan jaminan anda kerana anda akan "memecahkan seal" pada bootloader dengan memasang yang custom dan pada sesetengah telefon ia tidak boleh dikembalikan kepada yang asal (ini termasuk Nexus One). Kerana itu, jika anda perlu menggunakan jaminan, pembuat mungkin dapat mengetahui bahawa telefon itu pernah dipasang custom ROM dan tidak mendapat jaminan.


Kini, dalam kebanyakan kes, faedah custom ROM melebihi kemungkinan jaminan yang menafikan anda. Saya cadangkan mendapat jaminan daripada syarikat carrier anda dan menggunakan bahawa dalam hal apa-apa yang buruk berlaku (biasanya jaminan tanpa syarat dan meliputi hal-hal seperti kerugian dan kerosakan fizikal).


Mendapatkan Custom ROM Yang Betul.

Telefon dan ROM yang baru akan keluar pada setiap masa, dan skop artikel ini tidak meliputi ROM individu - tetapi pendekatan umum untuk mencari adalah dengan meng”google"ROM MODEL_TELEFON_ANDA" atau sesuatu yang serupa. Cuba - anda akan temui apa yang anda mahu.

Jadi, adakah anda mendapati ia berguna atau terdapat apa-apa untuk ditambah? Sila kongsi komen-komen.

No comments: